Berättelse och planering

Efter handledningen idag valde vi att föra arbetet vidare i en annan riktning. Under grupparbetet idag skrevs en berättelse angående vårt valda tema. Samt att vi planerade hur arbetet med berättelsen ska gå till.

Älgen Kurt är ute på promenad i sin skog. På promenaden hittar han något som han inte känner igen och som inte brukar finnas där. Han går till maskarna för att fråga men de har ingen aning vad det kan vara för något. Älgen Kurt går vidare till de kloka ugglorna för att fråga. Ugglorna berättar att det är skräp och att i skräpet har de legat mat i. Älgen Kurt undrar om djuren kan äta skräpet? Ugglorna berättar att det kan man inte för det är inte mat utan skräp som ska slängas i papperskorgen. Om djuren äter skräpet så kan de bli väldigt sjuka. Älgen Kurt undrar varför människorna slänger skräpet i skogen så att djuren kan bli sjuka. Ugglorna berättar att det är för att människorna inte vet hur dåligt det är för djuren och växterna i skogen. Älgen Kurt undrar hur de kan berätta för människorna att skräpet i skogen inte är bra för djur och växter? Nerifrån marken hörs några små ljud, det är maskerna som ropar att de kanske kan skicka ett videomeddelande till barnen på en förskola. De kanske kan hjälpa till att städa upp i skogen och att vi kan förklara för barnen att djuren inte mår bra av skräp i skogen.





Vi presenterar sagan genom en bordsaga med små figurer för barnen. Tillsammans bygger vi upp en skog i en expedit hylla där barnen kan gå till och gestalta själva med figurerna när helst de vill. I skogen kommer det finnas lite olika skräp material som barnen kan sortera i olika askar som är markerade med en symbol som symboliserar i fall det ska vara plast/metall/papp mm. Berättelsen byggs vidare med hjälp av barnens intressen och ett besök i en riktig skog där vi plockar det skräp vi finner. Som vi senare använder som pysselmaterial. För att barnen ska se hur skräp fungerar i skogen kommer vi att göra en nedbrytningsplanka på gården med lite av det skräp som vi hittat. Storyline består av småprojekt som driver berättelsen framåt. Den stora avslutningen kommer att vara en utställning där Kurt tackar för all hjälp i hans och sina vänner skog, vårdnadshavarna kommer bjudas in för att se vad barnen har engagerat sig i denna termin. För att få en tydligare förståelse för skräp i naturen får barnen gå en tipspromenad tillsammans med vårdnadshavare för att barnen ska kunna dela med sig av sin ny kunskap inom ämnet sortering och nedskräpning.


Evelina, Julia, Lina, Madelene, Hayat, Ulrica & Cecilia


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Besök på en återvinningscentral