Besök på en återvinningscentral

Aktivitet- besöka en återvinningscentral

Som en del av avslutningen i vårt Storyline arbete kommer vi att ta våra elcyklar till en återvinningscentral i kommunen för ett studiebesök. I enlighet med läroplanen för förskolan (2019) ska vi som blivande förskollärare skapa förutsättningar för att barnen skapar en förståelse för hur deras egna handlingar påverkar miljön och hur de kan bidra till en hållbar utveckling. Vi kommer att få titta och lyssna på de som jobbar där om vad som händer med skräpet efter att det har kommit till de. Detta för att barnen ska få vidare kunskap om vad som händer med skräpet efter att vi sorterat det. Vad gör de med det som vi sorterat och höra varför de som arbetar med detta tycker att det är viktigt att sortera rätt.

Detta besök innehåller flera dimensioner av hållbar utveckling, ekonomisk och social samt ekologiskt när vi använder våra elcyklar i mindre grupper, i stället för att boka en buss som tar oss dit. Detta besök ska bidra till ökad förståelse för betydelsen av sortering. Det blir i sociala sammanhang och en förhoppning att barnen och vi själva självklart förmedlar vår nya kunskap vidare.

I aktiviteterna har målet varit att öka barnens handlingskompetens, enligt Ideland (2016) handlar inte undervisning inriktad på handlingskompetens om ett specifikt kunskapsinnehåll eller miljöproblem, utan att öka kunskap och förändra individers beteenden som kan anpassa sig och handskas med den okända framtiden som vi står inför. 

Referenser

Ideland, M. (2016). Den kravmärkta människan. Celanders förlag

Läroplan för förskolan. (2018) . Skolverket, Reviderad 2018




Kommentarer