Evelinas reflektion 1
Till en början fann vi det svårt att lägga upp arbetet. Ingen av oss har tidigare arbetat med storyline och vi kände oss lite vilsna. Men efter samtal i gruppen och uppsökning av information började bitarna falla på plats och vi började arbeta med planeringen. Det föddes också en berättelse om en älg, två maskar och två ugglor som behövde hjälp med nedskräpningen som skedde i deras skog. Handledningen i måndags fick oss att ändra arbetsstrategi då vi kände att vi funnit ett bättre sätt att uttrycka oss på. Ändringen gjorde att vår storyline fick en röd tråd som var tydligare än innan. Att arbeta med storyline har varit lärorikt, intressant och fungerat bra. Detsamma gäller samarbetet i gruppen då alla varit deltagande och tillmötesgående mot varandra.
I vårt nuvarande arbete riktar vi oss mot en barngrupp i 4–5 årsåldern. Hade vi istället riktat oss mot en yngre barngrupp hade jag velat vara ute i skogen med barnen när vi introducerade storylinearbetet. Detta för att förtydliga miljön och innehållet vi ska arbeta med samt att berättelsen kopplas till miljön. Aktiviteten med nedbrytningsplankan hade kunnat föregås av att barnen får bekanta sig med olika material genom en sorteringslek eller liknande.
Kommentarer
Skicka en kommentar