Linas reflektion
Jag upplever att grupparbetet har fungerat, alla har bidragit med förslag, upplägg, aktiviteter osv. Dock var det svårt att komma igång då vi inte hade riktigt klart för oss hur upplägget kring storyline skulle vara. Arbetssättet var nytt för mig men det började klarna efter hand och olika karaktärer skapades såsom älg, mask och ugglor där fokus handlade om nedskräpning. Storyline känns som ett roligt arbetssätt både för personal och barn. Vi valde att anpassa vår storyline för barn i åldrarna 4-5år. Hade vi valt yngre förskolebarn 2-3år hade jag valt färre karaktärer att utgå ifrån. Jag tänker att barnen behöver bekanta sig med karaktärerna och att de finns tillgängliga på avdelningen att leka och bekanta sig med. Benämna/förklara begrepp i processen för att förtydliga och skapa en röd råd i arbetet. Skogen blir en bra utgångspunkt för barnen att ta del av arbetet. Barnen hade kunnat ha en “sopstation” på avdelningen där de får sortera skräp som ex mjölkkartonger, plast osv i olika behållare, med bilder som förtydligar. De aktiviteter vi har till de äldre barnen kan även de yngre få delta i men att barnen då får vara i mindre grupper.
Kommentarer
Skicka en kommentar