Madelenes reflektion
Storyline är ett spännande och utforskande pedagogiskt arbetssätt som jag skulle vilja prova på att arbeta med när jag är färdigbakad förskollärare. I början av arbetsprocessen var det rätt rörigt i tankarna och diskussioner. Vilket självklart hör till när en hamnar i en ny grupp med ett helt nytt arbetssätt som ingen tidigare stött på. Men ju mer vi diskuterade och läste på så formades en berättelse om Älgen, maskarna och ugglorna som hade problem med nedskräpning i skogen. Djurens dilemma är att de blir sjuka av att äta något de inte vet vad det är och barnens moraliska dilemma blir att det finns ju redan skräp i skogen, varför skulle inte då jag också få kasta mitt skräp? Vi har haft dagliga diskussioner i Zoom där alla vara delaktiga och fört arbetet framåt med vår Storyline och kunnat tillsammans skriva vad som ska uppdateras på bloggen. Jag tycker att arbetsprocessen varit rolig men också krävande att greppa detta nya arbetssätt som jag ej har stött på tidigare.
Vår storyline är riktad till lite större barn och för att anpassa den till yngre så hade jag nog gjort lite små ändringar i planeringen, så som varit mer övertydlig och sätta ord på problemet om barnen inte behärskar det verbala språket och arbetat med mer skapande för att lyfta och få fram barnens tankar och idéer som för berättelsen framåt.
Madelene Nödtveidt
Kommentarer
Skicka en kommentar