Reflektion 1 Cecilia

 Att arbeta med Storyline har varit ett nytt sätt att arbeta för mig.  Arbetet med Storyline har varit utmanande dels i att först sätta sig i vad Storyline faktiskt är dels i skapandet av en Storyline då man inte har någon tidigare erfarenhet av arbetssättet. Dock har det varit väldigt roligt och lärorikt sätt att arbeta. Man har tillåtits vara kreativ samtidigt som man fått ta del av andras kreativa idéer. Man har fått tillgång till ett nytt arbetssätt som man kan använda sig av i sin framtida roll som förskollärare.  Att arbeta med Storyline i förskolan kan vara ett sätt att väcka intresse hos barnen för hållbarhet men även inom andra ämnesområden. Storyline kan bidra med en spänning som kan skapa motivation hos barnen. Storyline ger även barnen möjlighet att bli delaktiga genom praktiska moment och att de får komma med egna förslag vilket också skapar motivation att lära. Det som man insett efter man arbetat med Storyline är vikten av att man har en grundlig planering från start. Detta så att man har en tydlig bild för hur Storyline ska se ut och vilket mål man har med den. En välutvecklad planering underlättar det fortsatta arbetet med Storyline. Storyline arbetet skulle kunna anpassas till yngre barn genom att man förenklar sagan och att man har mindre diskussioner.  Det skulle även kunna anpassas genom att man exempelvis inte går till skogen och samlar skräp utan att barnen får samla skräp genom en app istället. Aktiviteten med nedbrytningsplankan kan anpassas genom att man har mindre antal föremål på plankan.  Vid arbete med yngre barn skulle man även kunna föra in mer olika lekar i Storyline arbetet. Sammanfattningsvis har det både varit roligt och givande att arbeta med Storyline.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Besök på en återvinningscentral