Reflektion 1 och 2 - Julia Hadén

 

Reflektion 1

Att arbeta med storyline är helt nytt för mig och själva uppstarten upplevdes i våran grupp vara väldigt rörig. När vi väl kom på karaktären älgen Kurt så upplevdes det som att vi började ta oss framåt i arbetet och ganska snart så började även de andra karaktärerna ta form. Efter en hel del diskussioner så kom vi även tillslut fram till vilka dimensioner och aspekter kring hållbar utveckling vi vill belysa i våran storyline. Något som vi ganska snart märkte i arbetet med våran storyline var att vi ville ha ett pedagogiskt arbetssätt som involverar barnen och låter dem vara medskapande i berättelsen. Men hur skulle vi egentligen göra detta och hur skulle vi kunna få ner detta i ord. Själv upplever jag att man med hjälp av nyckelfrågorna kan få alla barnen till att vara delaktiga och medskapande i hur berättelsen ska fortlöpa. Det upplevs även ge pedagogen möjlighet till att rikta in aktiviteterna i de olika dimensionerna inom hållbar utveckling.

För att anpassa våran storyline till yngre åldrar så hade jag valt att korta ner och förenkla berättelsens innehåll. Jag hade sedan konkret berättat den i form av en bordssaga, likt som vi gör i ett tidigare inlägg. Men här hade jag valt att låta barnen i tidigt skede få vara delaktiga i berättandet av berättelsen. Detta då jag ifrån tidigare erfarenheter upplever att yngre barn ofta har svårare att hålla fokus och handgripligen försöker vara delaktiga i berättandet av berättelser. I berättelsen smakar till exempel maskarna på skräpet som ligger i jorden och detta tycker dem inte smakar gott. Här tänker jag då att barnen skulle kunna få varsin mask att använda och samtidigt som jag berättar och visar att min mask smakar på skräpet, så får barnen möjlighet att göra likadant med sina maskar som jag gör med min.

Reflektion 2

Jag har läst och följt grupp 2 i deras blogg och tycker att dem har en röd tråd genom hela arbetsprocessen. Bloggen upplevs strukturerad och den blir rolig för mig som läsare att följa då det är en bra blandning mellan text, bilder och videoklipp. Gruppens arbetsprocess synliggörs genom att dem har lagt ut en planeringsmall som tydligt visar dem förändringar/utvecklingar som gjorts. Detta genom att dem från start la upp en planeringsmall och sedan senare i arbetet så la dem upp mallen igen, men denna gången kompletterad och färdigställd. I den färdigställda planeringen så lyfts det tillexempel fram fler och väldigt välutvecklade nyckelfrågor. Arbetsprocessen är väldigt lätt att följa då dem tydligt förklarar vad varje aktivitet handlar om i planeringen och sedan genom inläggen presenterar själva aktiviteten barnen ska få ta del av. Detta ger mig som läsare en bra helhetsbild över hur arbetet är tänkt att gå till. Genom att läsa denna gruppens planering så började jag själv att fundera över hur vi i våran grupp skulle kunna utveckla våran planering så att den blir lika tydlig. Något som jag upplever att vi hade kunnat tydliggöra är vilka åldrar som vi tänker att våran storyline riktar in sig på och även vilka förkunskaper som krävs. Detta är även något som jag tänker ta med mig till min grupp.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Besök på en återvinningscentral