Reflektion 1 och 2 - Julia Hadén
Reflektion 1
Att arbeta med storyline
är helt nytt för mig och själva uppstarten upplevdes i våran grupp vara väldigt
rörig. När vi väl kom på karaktären älgen Kurt så upplevdes det som att vi
började ta oss framåt i arbetet och ganska snart så började även de andra
karaktärerna ta form. Efter en hel del diskussioner så kom vi även tillslut
fram till vilka dimensioner och aspekter kring hållbar utveckling vi vill belysa
i våran storyline. Något som vi ganska snart märkte i arbetet med våran
storyline var att vi ville ha ett pedagogiskt arbetssätt som involverar barnen och
låter dem vara medskapande i berättelsen. Men hur skulle vi egentligen göra
detta och hur skulle vi kunna få ner detta i ord. Själv upplever jag att man
med hjälp av nyckelfrågorna kan få alla barnen till att vara delaktiga och medskapande
i hur berättelsen ska fortlöpa. Det upplevs även ge pedagogen möjlighet till
att rikta in aktiviteterna i de olika dimensionerna inom hållbar utveckling.
För att anpassa våran
storyline till yngre åldrar så hade jag valt att korta ner och förenkla berättelsens
innehåll. Jag hade sedan konkret berättat den i form av en bordssaga, likt som
vi gör i ett tidigare inlägg. Men här hade jag valt att låta barnen i tidigt
skede få vara delaktiga i berättandet av berättelsen. Detta då jag ifrån
tidigare erfarenheter upplever att yngre barn ofta har svårare att hålla fokus
och handgripligen försöker vara delaktiga i berättandet av berättelser. I berättelsen
smakar till exempel maskarna på skräpet som ligger i jorden och detta tycker
dem inte smakar gott. Här tänker jag då att barnen skulle kunna få varsin mask
att använda och samtidigt som jag berättar och visar att min mask smakar på
skräpet, så får barnen möjlighet att göra likadant med sina maskar som jag gör
med min.
Reflektion 2
Jag har läst och följt
grupp 2 i deras blogg och tycker att dem har en röd tråd genom hela arbetsprocessen.
Bloggen upplevs strukturerad och den blir rolig för mig som läsare att följa då
det är en bra blandning mellan text, bilder och videoklipp. Gruppens
arbetsprocess synliggörs genom att dem har lagt ut en planeringsmall som
tydligt visar dem förändringar/utvecklingar som gjorts. Detta genom att dem
från start la upp en planeringsmall och sedan senare i arbetet så la dem upp
mallen igen, men denna gången kompletterad och färdigställd. I den färdigställda
planeringen så lyfts det tillexempel fram fler och väldigt välutvecklade
nyckelfrågor. Arbetsprocessen är väldigt lätt att följa då dem tydligt förklarar
vad varje aktivitet handlar om i planeringen och sedan genom inläggen
presenterar själva aktiviteten barnen ska få ta del av. Detta ger mig som
läsare en bra helhetsbild över hur arbetet är tänkt att gå till. Genom att läsa
denna gruppens planering så började jag själv att fundera över hur vi i våran grupp
skulle kunna utveckla våran planering så att den blir lika tydlig. Något som
jag upplever att vi hade kunnat tydliggöra är vilka åldrar som vi tänker att
våran storyline riktar in sig på och även vilka förkunskaper som krävs. Detta
är även något som jag tänker ta med mig till min grupp.
Kommentarer
Skicka en kommentar