Storyline
Läroplanen för förskolan (Skolverket, 2018) belyser att varje barn ska få utveckla ett växande intresse och ansvar för hållbar utveckling och att aktivt delta i samhället.
Vi har kommit långt i våran planering i storyline arbetet. Våran planeringsmall är färdig och lärande objektet fastställt, Skräpets påverkan på vår natur.
I vår storyline kommer Älgen Kurt med MMS och har ett dilemma med nedskräpning i sin skog som påverkar han och hans djur vänner. Barnen kommer få diskutera hur det ser ut i en nedskräpad skog, varför finns det skräp där och vad kan vi göra för att hjälpa Kurt och hans vänner?
Björklund (2014) belyser att lära barnen sortera i tidig ålder bidrar till att det sedan blir självklarhet i barnens vardag, men det blir även en vinst för miljön. Författaren skriver även att de miljöproblem vi möter idag är oftast kombinerade med de ekologiska aspekterna, ekonomiska och sociala. Därmed så är det viktigt att göra barnen medvetna om hur vi ska möta dessa problem.
Vidare planeras ett besök i skogen, skapande med skräp, få en förståelse för källsortering och avslutande aktivitet med utställning på förskolan med föräldrarna som gäster. På utställningen kommer det att finnas en tipspromenad som kommer från HSR och handlar om skräp och hållbarutveckling. Vi kommer under resans gång ta tillvara på barnens tankar och intressen.
Referenslista
Björklund, S. (2014). Lärande för hållbar utveckling - i förskolan. Studentlitteratur
Läroplan för förskolan. (2018) Reviderad 2018. Skolverket
Kommentarer
Skicka en kommentar