Storyline

Läroplanen för förskolan (Skolverket, 2018) belyser att varje barn ska få utveckla ett växande intresse och ansvar för hållbar utveckling och att aktivt delta i samhället. 
Vi har kommit långt i våran planering i storyline arbetet. Våran planeringsmall är färdig och lärande objektet fastställt, Skräpets påverkan på vår natur

I vår storyline kommer Älgen Kurt med MMS och har ett dilemma med nedskräpning i sin skog som påverkar han och hans djur vänner. Barnen kommer få diskutera hur det ser ut i en nedskräpad skog, varför finns det skräp där och vad kan vi göra för att hjälpa Kurt och hans vänner? 

Björklund (2014) belyser att lära barnen sortera i tidig ålder bidrar till att det sedan blir självklarhet i barnens vardag, men det blir även en vinst för miljön. Författaren skriver även att de miljöproblem vi möter idag är oftast kombinerade med de ekologiska aspekterna, ekonomiska och sociala. Därmed så är det viktigt att göra barnen medvetna om hur vi ska möta dessa problem. Vidare planeras ett besök i skogen, skapande med skräp, få en förståelse för källsortering och avslutande aktivitet med utställning på förskolan med föräldrarna som gäster. På utställningen kommer det att finnas en tipspromenad som kommer från HSR och handlar om skräp och hållbarutveckling. Vi kommer under resans gång ta tillvara på barnens tankar och intressen.

Storyline

Nyckelfrågor

Aktiviteter

Organisation

Material

Produkt

Mål

Uppstart - Sms från älgen Kurt

Vad har hänt i älgens skog och hur kan vi hjälpa honom

Barnen får lyssna på brevet från älgen Kurt

Helgrupp. 

Telefon med sms från Kurt

Skapa diskussion i gruppen där alla är delaktiga. Syftet är att barnen ska bekanta sig med älgen Kurt

Få förståelse för andras situationer

Aktivitet 2: Besöka älgen Kurts skog 

Hur ser skogen ut?. Vad tillhör skogen? Vad tillhör inte skogen? vilka bor i skogen? 

Diskussion samt skräpplockning. Barnen får lov att ta kort på naturens resurser.

Helgrupp

Skräp i skogen

Ställningstagande. 


Ta med skräpet i skogen till förskolan och återanvända det.

Få en uppfattning av vad som hör hemma i naturen och inte. 

Aktivitet 3: Sortera skräp - nedbrytnings planka tillsammans med masken

Hur bryts olika föremål och material ner i jorden?

Vi gräver ner en planka med föremål som antingen är nedbrytningsbara eller ej.

Vi delar upp barnen i tre mindre grupper.

Planka, spik, hammare, nedbrytningsbara föremål och föremål som ej är nedbrytningsbara

Genom undersökning av olika material kommer barnen till insikt med vad som händer när vi slänger olika föremål i naturen. 

Barnen får en förståelse för vad vi ska plocka bort från skogen sedan och det som kan vara kvar.

Aktivitet 4: Skapa med återvinningsmaterial

Vad kan man göra med skräpet i stället för att kasta? 

Utgå från barnens intressen

Skapa stationer där barnen får skapa olika saker.

Stor canvas tavla, skräp och färg


Barnen får på ett lekfullt sätt återanvända materialet samt på ett ekonomiskt 

Besök på en återvinningcentral.



Avslutande aktivitet:Utställning - för vårdnadshavare och älgen Kurt

Vad händer med skräpet sen?

Vad har vi lärt oss? Är allt skräp i alla sammanhang? eller kan det vara en skatt för någon?

Studiebesök med guidning





Tipspromenad och visning av vad vi tillverkat

Mindre grupper




Helgrupp
Elcyklar, reflexvästar




Tipspromenad och det skapande material barnen gjort under storylinens gång

Förståelse för vad som händer senare





Synliggöra och få vårdnadshavare delaktiga i verksamheten.

En avslutande utställning med tipspromenad för att synliggöra vad barnen lärt sig

Referenslista Björklund, S. (2014). Lärande för hållbar utveckling - i förskolan. Studentlitteratur Läroplan för förskolan. (2018) Reviderad 2018. Skolverket

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Besök på en återvinningscentral